Çocuklarla Özgür Yazılım | Windows’tan GNU’ya Geçiş

GNU Logosu
GNU Logosu

Kaç paraysa vereyim Windows anlat.

Dersine girdiğim 20 şube var. İlkokul 1. sınıftan ortaokul 7. sınıfa kadar. Haftada 1 saatten 20 ders. 10 hafta geçti. 200 ders. Ortalama 20 kişilik şubeler. 400 öğrenci.

400 öğrenci ile 200 saat ders işleyeceğim laboratuvarımdaki Windows işletim sistemini GNU ile değiştirmiştim ağustos ayında. Kabaca bir hesap yaparsak 400 * 200’den 80 bin saat Windows kullanımını engellemiş oldum. Tamam reklam etme bırak.

Amaçlarım Neydi?

  1. Zaten baktığı her köşede Windows gören öğrencilerimi, farklı bir işletim sisteminin varlığından haberdar etmek.
  2. Özgür yazılım felsefesini öğrencilerime anlatmak.
  3. Microsoft’un haksız rekabetini öğrencilerime fark ettirmek. Aldıkları her bilgisayarın, layığından 200-300 ₺ pahalı satıldığını söyleyince bir silkelendiler tabii.
  4. Bir işi yapmak için birden fazla yol olabileceğini bir kez daha göstermek.
  5. Laboratuvardaki cihazların güvenliğini sağlamak.

İzlediğim Yol

  1. Birçok eğitsel yazılım inceledim.
  2. Birçok GNU dağıtımı inceledim.
  3. Her ne kadar sevmesem de, arayüzünden ve desteğinden dolayı Linux Mint seçtim. Xfce masaüstü ile yola devam ettim. Elimdeki donanımdan dolayı 32-bit çalıştım.
  4. Yaklaşık 1 hafta boyunca öğretmen bilgisayarını kurdum. Yazılımlar ekledim. Ayarlar yaptım. Denemeler yaptım.
  5. 1 haftanın sonunda “bu cihaz tamam” dedikten sonra CloneZilla ile 24 cihaza imaj dağıttım.

Aldığım Tepkiler

  1. Her yerde Windows varken neden bu?
  2. Çocuklar Windows’ta oyun oynuyor. Neden bu?
  3. Sektörde hep Windows kullanılıyor. Neden bu? (Bak yine gülme tuttu :D)
  4. Kafaları karışacak. Neden bu?

Bu tepkileri ayırdım. Yukarıda dursun onlar. Aşağıdakilerle devam edelim.

  1. Çok iyi olmuş. Değişik bir şey görsünler. İstediklerini kullansınlar.
  2. Aaa bizim bir mühendis arkadaş var o da bunları kullanıyor. Daha iyiymiş.
  3. Harbi mi? Helal olsun.
  4. Neymiş? Ben de merak ettim.

Sonuç

Her zaman olduğu gibi bu yaptığımı da beğenenler oldu, beğenmeyenler oldu. Yargılayanlar, yadırgayanlar oldu. Tebrik edip teşekkür edenler oldu. Ancak benim için önemli olan, öğrencilerden aldığım geribildirimlerdi. Genel olarak performansın arttığından bahsettiler. Evet, ilkokul çocuğu bile “Windows’tan daha hızlı çalışıyor” dedi. Kullandığımız eğitsel yazılımlardan çok memnun kaldılar. Hiçbir kişi ya da kuruma bağlı olmadan dilediğimiz yazılımı kurduk, dilediğimiz güncellemeyi yaptık. Hâli hazırda yüklü gelen Python yorumlayıcısı ile betik bile yazdık.

GNU tarafında çalışan eğitsel yazılımlar ile ilgili bir yazı dizisi planlıyorum. Eğitimde özgür yazılım kullanımıyla ilgili elle tutulur bir şeyler ortaya koymak istiyorum. Kısıtlı zamanımda birilerine faydalı olacak bir şeyler yapabilirsem ne mutlu.

Yüksek ihtimalle bundan sonra vereceğim derslerde de GNU kullanmaya devam edeceğim. “Biz dersi iPad’lerden işliyoruz” derlerse de… Neyse büyük konuşmayalım 🙂

Bir Yorum Yazın